همشهری آنلاین: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شجاعت و نهراسیدن از استکبار ویژگی مثبت یک دولتمرد است، گفت: در اسلام تنش زدایی با ظالم نداریم، باید با قاطعیت تمام با ظالم درگیر شد البته درگیری با غیر ظالم را هم نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش « جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت ها، آسیب ها» پیش از ظهر امروز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور دکترحسن رحیم پور ازغدی و حجت الاسلام علی محمدی سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدحسین محمد زاده مدیر رادیو قرآن و جمعی از جامعه قرآنی کشور در سالن بصیرت مجتمع 13 آبان (لانه جاسوسی) برگزار شد.

رحیم پور در ابتدا گفت: دو شیوه غلط استفاده از قرآن در تاریخ مرسوم بوده، یکی استفاده ابزاری از قرآن است و یکی گزینشی عمل کردن. بخشی از آیات را ندیدن و بخشی دیگر را که به نفع خود است برجسته کردن. مثلاً اشعری یکسری از آیات را می بیند و آیات دال بر اختیار انسان را نمی بیند یا تفسیر به رأی می کند. همین طور معتزلی هم بخشی را می بیند و بخشی را نمی بیند.

وی افزود: اگر به قرآن نگاه گزینشی کنیم قرآن برای همه گروه ها و به نفع همه آیه دارد. مهم تسلیم در برابر قرآن بودن و فهم بدون غرض و مرض آن است. در قرآن آیات جهاد داریم آیات صلح و آرامش هم داریم، آیات دعوت به زهد داریم، آیات دعوت از بهره مندی از لذت های دنیوی هم داریم، آیات دعوت به عقلانیت داریم، آیاتی داریم که توجه به جمع می دهد و آیاتی داریم که گویی انسان را به غار دعوت می کند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یک شیوه نادرست از قرآن هم تعریف سکولار از قرآن است. آن هم سکولاریسم از یک موضع دینی؛ سکولار می گوید هر سبک زندگی ای می خواهی داشته باش، ولی در کنارش قرآن را داشته باش و از آن تجلیل کن. یعنی فقط ظاهر قرآن را می خواهند نه عمل به قرآن را. در جنگ صفین دشمنان علی(ع) حافظان قرآن و قاریان قرآن بودند. بنابراین از گزینشی قرار دادن قرآن و ابزار قرار دادن قرآن باید پرهیز شود.

وی در ادامه بعضی از ملاک های قرآنی برای دولت و دولتمردان را بر شمرد و گفت: اگر دولتمردی هدفش ریاست باشد این اصلاً قرآنی نیست قرآن کسانی که دیکتاتور هستند را لعن می کند. کسی که دین داشته باشد از عرضه خودش به مردم خودداری می کند. دو گروه خود را عرضه می کنند یا طاغوتها یا شهادت طلب ها، البته دسته سوم هم احمق ها هستند.

رحیم پور یادآورشد: کسی که ترسو است و شجاعت ندارد شایسته حکومت نیست. حرفهای دم انتخابات نباید ملاک انتخاب کنندگان قرار گیرد، بلکه عملکرد افراد و سابقه آنها در سالهای گذشته مهم است. این یکی از آموزه های قرآنی است که می گوید نگاه نکن که چه می گویند نگاه کن که چه کردند. ببینید که کاندیدا وعده عزت می دهد یا بشارت ذلت می دهد از مستضعفین دفاع می کند یا از مستضعفین دل کنده است. سازش و تسلیم نباید در کار باشد. قرآن به کسانی که دنبال اشرافیت دینی هستند و امانت را اجرا نمی کنند و دنبال فامیل بازی هستند اجازه حکومت نمی دهد.

وی افزود: اینهایی که می گویند حالا کارمان پیش برود و یا اهل مشورت نیستند و مستبد و خود رأی هستند قرآن اجازه حکومت به اینها هم نمی دهد. آنهایی که به کارشناسان و نخبگان و علما اعتقادی ندارند و فکر می کنند مسئولیت مال آنها است نه امانت الهی اینها خیانت کارند و حق ولایت و حکومت را ندارند. در قرآن داریم آنهایی که اهل حرف زدن زیاد هستند و عقلانیت را مد نظر قرار نمی دهندحق حکومت ندارند. کسانی که یک زمانی انقلابی بودند و بعداً از راه طی شده برگشتند اینها هم حق حکومت و ولایت ندارند.

رحیم پور عنوان کرد: کسانی که مردم را تحقیر می کنند حتی در عذرخواهی اشان هم نوعی تکبر وجود دارد آنها هم حق حکومت ندارند. کسانی که به نظر متخصص اهمیت نمی دهند و ساده زیست نیستند و اشرافیت دینی دارند و خستگی پذیر هستند اینها هم حق ولایت را ندارند. گروهی داریم که به حکومت به مثابه ملک شخصی می نگرند یعنی برای عده قلیلی از دور و بری های خودشان فقط سفره پهن کرده اند اینها هم حق ولایت ندارند، زیرا از منظر قرآن دولت هم مسئول شکم و هم شعور همه آحاد جامعه است. قرآن می فرماید همه زندگیتان را بر اساس قرآن سامان بدهید. اگر کسی گفت دولت در قبال مسائل دینی و فرهنگی دخالتی ندارد این غیر قرآنی است، اگر کسی حق انتخاب به مردم نداد این هم غیر قرآنی است. هرکس گفت که دولت بی طرف است این هم سکولاریستی است.

وی افزود: قرآن می فرماید هرجا اختلاف نظری هست بروید سراغ قرآن، قرآن داور همه مسائل است. هدف از حکومت و دولت از نظر قرآن تأمین منافع خلق و مردم است. مردم بعد باید خودشان بیایند در صحنه و قسط را برقرار کنند. دولتمردی همه امتحان است. خداوند می خواهد ببیند چه کسانی از حق حمایت می‌کنند و چه کسانی وسط راه می برند و چه کسانی تا آخر ایستاده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: آیاتی داریم که می‌گوید ادبیات جدلی نداشته باشید، یعنی حرف دیگران را فقط برای اینکه رد بکند گوش می کند نه برای قبول کردن و پذیرفتن آن البته اگر حق باشد. 56 آیه درباره صبر و مقاومت و روحیه شجاعت و استکبار ستیزی در قرآن داریم.ما در اسلام تنش زدایی با ظالم نداریم باید با قاطعیت تمام با ظالم درگیر شد البته درگیری با غیر ظالم را هم نداریم. اصل آزاد اندیشی در قرآن مهم است باید فضای سیاسی در چارچوب قانون باز باشد هر کسی هر انتقادی دارد بکند. به مشورت و شورایی بودن هم تأکید شده از آیه شورا بینهم تا مشاورهم بالامر دولت قرآنی باید همانند پیامبر که معصوم هم بود مشورت کند.

وی افزود: شعار زدگی و تکبر از عوامل منفی دیگر است. کسانی که برای تصمیم گیری هایشان ته دلشان می گوید دلم می خواست اینها طاغوت هستند. قرآن می فرماید حاکم و دولتمرد برای هر تصمیمی باید توضیح عقلایی داشته باشد. مسئولیت پذیری و قانون پذیری و در کف جامعه و مردم بودن هم از عوامل مثبت دولتمردی است. اینکه اهل عمل باشند و مردم ببینند که قبل و بعد از حکومت او چه کارهایی صورت گرفته و او در حکومت خود چه کار کرده است؟

این پژوهشگرعلوم قرآنی تصریح کرد: اعتدال ورزی نه اینکه بین حق و باطل را گرفتن بلکه هر ارزشی را به جای خود، تقسیم بندی کردن از عوامل مثبت دیگر است. کار را تا آخر تمام کردن، جبران خطا کردن، در صورت اشتباه عذرخواهی از مردم کردن، و آینده نگری از عوامل مثبت دیگر برای دولتمردان است. برای تشخیص در گروه حق بودن باید دیدکه شخص آیا به حقوق فردی حساس است و نه اینکه از روی کلی گویی او را بشناسید. از روی جزئیات، دفترش، خانه اش و زندگی اش او را بشناسیم. رده بندی ارزش ها ملاک قرآن است یعنی کسی نباید یک ارزش در جه اول را در اهمیت رده چهارم قرار دهد و بالعکس.

وی درپایان یادآورشد: سخت گیری ها در عدالت، راستگویی، رک گویی در حق، تواضع حقیقی در برابر مردم، احترام به علما، احترام به متخصصین، در کنار مردم بودن، تبعیض نداشتن در برخورد با فساد، اینها از عوامل مثبت دیگر است. دولت نمی تواند معصوم باشد بلکه بدنبال بی عیب ترین و کم اشتباه ترین دولت‌ها باشید.

کد خبر 213883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز